חיפוש

כמה דברים שכדאי מאוד לדעת על הוצאה לפועל

הליך ההוצאה לפועל הוא הליך בו מטילים אמצעי אכיפה שונים על החייב, בין אם למטרת מימוש נכסים ובין אם כדי לבצע החלטה מסוימת.

התכלית של מערכת ההוצאה לפועל היא לעזור לאזרח בכל הקשור בהחלטות שיפוטיות שהוא צריך לקבל.

הבשורה המנחמת היא שגם אם אדם שרוי בחובות למול הוצאה לפועל, ישנן כל מני דרכים שיכולות לסייע לו ולהמעיט בתחושת האי – נעימות.

 

כיצד בנויה הלשכה של הוצאה לפועל?

יש הרבה לשכות של הוצאה לפועל בארץ, כאשר מי שמכהן בראשה של כל לשכה הוא רשם הוצאה לפועל.

התפקיד שלו הוא למלא פסקי דין ושאר מסמכים המתקבלים מהמתדיינים. נוסף על כך, הוא אמון על קביעת הסדרים לביצוע, הנחיה על הוצאת צו לחייבים וכן ביצוע הליכים בזמני השתמטות. הסמכות שמקנים ללשכות מקבילה לשל בית משפט השלום.

 

זוכה VS חייב- מה ההבדלים?

זוכה הוא מי שהגיש פסק דין שנוגעת לחייב, ומי שפותח הלכה למעשה את התיק בלשכת הוצאה לפועל, כנגד פרט או גופים שונים. הזוכה יכולה להיות אדם פרטי או חברה בעלי שטר, המחאה או משכנתה, וכן מי שהגישו תביעה על סכום קצוב ומיוצגים על ידי עורך דין.

חייב הוא מי שנגדו נפתח תיק ההוצאה לפועל. אם מדובר במקרה של פסק דין, החייב יהיה אדם פרטי או חברה שפסק הדון מופנה כנגדו. אם מדובר במקרה של שטר, החייב הוא אדם ששמו חתום על השטר או החברה שמחויבת לפי השטר. אם התביעה שהוגשה היא קצובה, החייב הוא למעשה הנתבע.

 

הליכים המופעלים נגד חייב שלא ממלא אחר חובותיו

חייב שמשתמט מקיום חובותיו ייתפס ככזה שלא פעל בכפוף לאזהרה שקיבל, לא הסביר בצורה מפורשת מדוע הוא לא ממלא אחר חובותיו ולא הגיש בקשה מסודרת לפריסת החוב שלו לתשלומים, שכידוע הוצאה לפועל מסייעים בתוכנית פריסת חוב לתשלומים, עבור מי שלא יכול לשלם את כל חובו בפעימה אחת. כמו כן, הוא נכנס תחת הגדרה זו כאשר הוא לא התייצב כמתבקש לחקירה שנעשית אודות מצבו הכלכלי, נכסיו, גובה הוצאות, גובה הכנסות וכו'.

אם החייב אכן ישתמט מכל חובה שהוטלה עליו, הוצאה לפועל יפעילו עליו סנקציות כמו עיכוב יציאה מהארץ, עיקול חשבון הבנק, עיקול רכש אישי, כינוס נכסים וכו'.

 

התנהלות עצמאית מול הוצאה לפועל – כדאי?

כאשר מצויים תחת הליך הוצאה לפועל, קשה מאוד להתנהל עם זה לבד. כדי לנהל את זה כראוי כדאי לשכור עורך דין, בעל ידע קודם ומקצועי, אשר בקיא בכל ההליך על כל שלביו, ויידע לתת את העצה הנכון בזמן הנכון. העבודה מולו מסייעת בתחושת הביטחון ובדרך להצלחה.

בארץ ישנם משרדי עורכי דין שתחום ההתמחות שלהם זה הוצאה לפועל. עוד מידע בנושא תוכלו לקרוא כאן https://www.yml-law.co.il/עורך-דין-הוצאה-לפועל.

באותו נושא