חיפוש

כמעט נשואים – כיצד מצהירים על ידועים בציבור

כיום יותר ויותר זוגות מחליטים לא להתחתן משלל סיבות, מה שמוביל לעלייה בכמות הזוגות שנעזרים בסטטוס ידועים בציבור על מנת למסד את הזוגיות שלהם. במאמר זה נסביר על הזכויות שמעמד ידועים בציבור מקנה, תוכלו לבחון האם אתם עומדים בהגדרה של ידועים בציבור, ותדעו כיצד ניתן למעמד זה תוקף משפטי.

 

האם אתם עומדים בהגדרה של ידועים בציבור

לא כל זוגיות עומדת בקריטריונים הנחוצים להצהרה על ידועים בציבור. ראשית, מומלץ לבחון האם הזוגיות שלכם מקיימת את התנאים שהופכים אותה לזוגיות ידועה בציבור. זאת על מנת לחסוך זמן ואנרגיה שעשויים להיות מושקעים בהליך שאינכם יכולים לעבור מלכתחילה.

 

התנאים שזוג נדרש לקיים כדי להחשב ידועים בציבור

  1. ידועים בציבור הם זוג אנשים שסביבתם מכירה בהם כבני זוג.
  2. זוג אנשים החולקים משק בית משותף.
  3. זוג אנשים אשר אורח החיים המשותף שלהם מעיד על קשירת חיי בני הזוג וגורלם זה בזה, או במילים אחרות, זוג אשר מקיים בפועל זוגיות כשם שזוג נשוי מקיים זוגיות.

מה מקנה הסטטוס ידוע בציבור

זוגות רבים חוששים שמא לא יקבלו את הזכויות המשפטיות להן זכאים זוגות נשואים. אולם זוגיות ידועה בציבור מקנה, ברוב המכריע של המקרים, זכויות שוות לזכויותיהם של זוגות נשואים.

 

תחומים בהם מעמד ידועים בציבור מקנה זכויות שוות לאלה של זוגות נשואים

  • המוסד לביטוח לאומי – בין הזכויות יש קצבאות אלמנות, זכויות למשרתי מילואים ודמי לידה.
  • דיני מיסים – הטבות נשואים במס הכנסה לדוגמה.
  • זכות לחלוקת רכוש – כלומר, הסכם ממון אינו מיועד רק לנשואים.
  • דיני צוואות וירושות – זכאות לרשת את בן הזוג.
  • הסכמים ביטוחיים – זכות לשמש כמוטבים זה לזה.
  • הליכים משפטיים – איסור להעיד נגד בן זוג בבית משפט לדוגמה.

 

הליך הצהרת ידועים בציבור

הליך הצהרת ידועים בציבור לא תמיד היה קל והוא עדיין מתעדכן ומתחדד מפעם לפעם בהתאם לפסיקות חדשות בנושא. נכון לכתיבת שורות אלה, מה שנדרש על מנת להצהיר שאתם ידועים בציבור, הוא חתימה על הסכם חיים משותפים. לשם כך, יש לפנות למשרד עורכי דין שינסח עבורכם את ההסכם.

 

חוסכים עכשיו, מתחרטים אחר כך

שימו לב שבמידה ותרצו לצמצם עלויות ולחתום על הסכם סטנדרטי שלא נוסח במיוחד עבורכם, אתם עלולים להותיר פתח למאבקים משפטיים ממושכים ויקרים בהמשך. זאת מאחר והסכם סטנדרטי שלא הותאם לכם ולנסיבות חייכם, עשוי להשאיר מקום לפרשנות אודות לחלוקת נכסים משותפים בעת פרידה, טיפול בילדים ועוד.

 

לסיכום

הצהרת ידועים בציבור מומלצת לזוגות שאינם מעוניינים להתחתן מאחר והיא מקנה לבני הזוג זכויות כשל זוג נשוי. אולם, לפני תחילת ההליך, יש לבדוק האם הזוגיות שלכם עומדת בקריטריונים של זוגיות ידועה בציבור. ולבסוף, כאשר אתם מחליטים להצהיר על ידועים בציבור, מומלץ להיעזר באיש מקצוע.

מאזניים

 

באותו נושא