חיפוש

לאילו עסקים מומלץ לבצע בדיקת קרינה תקופתית

קרינה היא עסק מסוכן. נכון, לא בכל עוצמה ולא כל סוג של קרינה, אולם קרינה בלתי מייננת, החל מעוצמה לא מאוד גבוהה, מזיקה מאוד לגוף האדם.

אשר על כן, משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה הנפיקו הנחיות לרמות הקרינה המותרות במבנים.

לאילו עסקים מומלץ לבצע בדיקת קרינה תקופתית, ולא יכולים להסתפק בבדיקה אחת בעת הקמת המבנה?

 

מהי קרינה?

עוד קודם שנענה לשאלה הספציפית ששאלנו, חשוב שנבין כיצד נוצרת קרינה ובאיזה אופן נערכת בדיקת קרינה. מקור הקרינה בזרמים חשמליים, היוצרים סביבם קרינה אלקטרומגנטית. הקרינה הינה גלית, ובאה לידי ביטוי בצורות שונות. לעיתים, תיפלט מהמעגל החשמלי קרינן רנטגן, פעמים אחרות תיפלט קרינה אולטרא – סגולה, אינפרא – אדומה ועוד. סוג הקרינה, מושפע מאורך הגל.

גלים קצרים, ייצרו קרינה מייננת. הקרינה המייננת אינה מסוכנת לבני אדם וניתן להיות בקרבתה. לעומת זאת, הקרינה הבלתי – מייננת היא בעלת תכונות רדיואקטיביות ומסכנת את אלו הנמצאים בקרבתה.

 

הסכנות הנשקפות מקרינה בלתי מייננת

על פי ארגון הבריאות העולמי, קרינה בלתי מייננת בעוצמות גבוהות פוגעת בהרכב הדם ומשנה אותו. זאת, מאחר שהכוח הרדיו – אקטיבי שלה חודר את המעגל האטומי ומשנה את ההרכב המולקולרי שלו. כמו כן, תושפע הפרשת הבלוטות התקינה. הארגון הבינלאומי לחקר הסרטן, הצביע על קשר בין חשיפה לקרינה בלתי מייננת לבין מחלת הסרטן.

חשיפה ברמות גבוהות יותר, צפויה לגרום לפגיעות מיידיות בגוף. החל מהקאות, כאבי ראש, סחרחורות ועוד וברמות גבוהות מאוד תועדו גם שינויים פיזיולוגיים של ממש בפרקי זמן קצרים.

 

בדיקת קרינה

בדיקת קרינה נעשית על ידי מודד קרינה מומחה ובעזרת מכשור מקצועי. המודד יגיע אל אזורי הפלט של הקרינה, ובעזרת כלי מדידה והידע שברשותו הוא ימדוד את עוצמת הקרינה ויבדוק אם היא עומדת בתקן ובמידה והיא חורגת, עד כמה החריגה משמעותית.

לאחר הבדיקה, המודד יציע פתרונות שונים להפחתת הקרינה. פתרון אפשרי הוא שינוי המעגל החשמלי כך שפליטת הקרינה תפחת. לחלופין, ניתן להציב מגן החוצץ בין מקור הקרינה לבין חלל המבנה.

חשוב מאוד לבחור במודד קרינה מורשה המחזיק בהיתר עבודה בעל תוקף. וודאו עם המודד גם שמכשירי המדידה שלו מכוילים. בנוסף, אין להתפשר על ניסיון המודד. מודד חסר ניסיון עלול לאבחן באופן שגוי את מקור הקרינה ועוצמתה, וכן להעניק טיפול שגוי. ייתכן שהוא לא ידע למדוד את הקרינה גם תחת עומס במעגל החשמלי, כל שתוצאות הבדיקה לא ישקפו דבר.

 

עסקים להם כדאי במיוחד לבצע בדיקות תקופתיות

לכל בעל עסק כדאי לבצע בדיקת קרינה, כאשר נערך שינוי במערך החשמל במבנה בו העסק נמצא. בדיקה זו מומלצת במיוחד, כאשר השינוי הוא בתשתיות החשמל או בלוחות שנאים. ישנם עסקים, עבורם בדיקה רק בכפוף לשינוי אינה מספיקה ורצוי לבצע בהם בדיקות תקופתיות.

חללי הייטק דורשים בדיקות תקופתיות. זאת, מאחר שעומסי החשמל בהם גבוהים באופן משמעותי מהממוצע. גם מערכות חינוך וגני ילדים דורשים בדיקות תכופות, שכן הסכנות הנשקפות לילדים מקרינה בלתי מייננת גבוהות באופן משמעותי מאלו שחשופים אליהם מבוגרים. בנוסף, כל עסק המצוי בקרבת תשתיות חשמל חיצוניות ירצה להיבדק תקופתית, שכן עוצמות החשמל בקרבתו גבוהות מהרגיל.

 

לסיכום

קרינה בלתי מייננת מסוכנת לבני אדם ובמיוחד לילדים. משכך, רצוי לבצע בדיקות קרינה במבנים. עסקים בהם הסיכון גבוה במיוחד, יידרשו לבדיקות תכופות. עסקים אלו הם חללי הייטק, בתי ספר וגני ילדים וכן עסקים המצויים בקרבת תשתיות. בהצלחה ושמרו על עצמכם!

תמרור

 

באותו נושא
5 שיטות לגיוס מוצלח! 
5 שיטות לגיוס מוצלח! 

גיוס כישרונות מוכשרים הופך להיות אתגר מרכזי עבור ארגונים. עם תחרות גוברת על עובדים מוכשרים והתפשטות תופעת העבודה מרחוק, מנהלי משאבי אנוש צריכים להפעיל אסטרטגיות

קרא עוד »
היי בוב
במהירות הקליק: יתרונות HR מודרני

בנוף העסקי המתפתח במהירות של היום, תפקידו של תחום משאבי האנוש (HR) הפך מכריע בהבטחת הצלחה ארגונית. פרקטיקות משאבי אנוש מודרניות חרגו מעבר למשימות אדמיניסטרטיביות

קרא עוד »