חיפוש

ליקויי בנייה בהליך תמ"א 38 – מה ניתן לעשות

עבודות תמ"א 38 גובות מכם מחיר, אותו אתם סופגים למען הרווח שתקבלו בסוף התהליך.

לכן אין זה הוגן לגלות ליקויי בנייה בסוף העבודות, בעיקר כאשר הקבלן אינו לוקח אחריות.

מה אפשר לעשות כאשר מגלים ליקויי בנייה בסיום העבודות?

 

תמ"א 38

תמ"א הינו ראשי התיבות של תוכנית המתאר הארצית, שאושרה עוד בשנת 2005, במטרה לחזק מבנים ישנים מפני רעידת אדמה פוטנציאלית. במסגרת תוכנית זו, בהתאם למצב המבנה והצורך, על הקבלן המבצע להרוס את המבנה לגמרי ולבנות במקומו בניין אחר, או שעליו לבצע תיקונים וחיזוקים במבנה, הכוללים בין היתר הוספה של חדרי ממ"ד ומעליות. בתמורה לכך, מקבל הקבלן את הזכות להוסיף למבנה דירות חדשות נוספות ולהרוויח ממכירתן.

 

ליקויי בנייה בתמ"א 38

ליקויי בנייה יכולים לקרות בכל בנייה חדשה, כמו גם בתוכנית תמ"א 38, אשר במסגרתה הורסים את המבנה הישן ומקימים אחד חדש. עם זאת, כאשר מדובר בתוכנית הכוללת חיזוקים ותוספות על המבנה הקיים, עולים הסיכויים למציאת ליקויי בנייה. מאחר ותמ"א 38 הכוללת הריסה של המבנה דורשת מהקבלן הוצאות גדולות, בין היתר תשלומים למשפחות המתפנות זמנית מהבניין – את הפרויקטים הללו ייקחו קבלנים גדולים ומנוסים, ולכן הסיכוי למציאת ליקויי בנייה יורד. לעומת זאת, בתוכנית החיזוקים ההוצאות נמוכות יותר, ולכן קבלנים קטנים הלוקחים על עצמם את הפרויקט עלולים שלא לקחת אחריות על ליקויי בנייה ואף לפשוט את הרגל לאחר סיום השיפוצים.

 

פרוטוקול המסירה

כמו במקרה של רכישת דירה חדשה מקבלן, גם בעת סיום העבודות במסגרת התמ"א, יש לבצע פרוטוקול מסירה. פרוטוקול המסירה הינו בעצם מסמך כתוב, בו מציינים את פרטי הדירה, את מצבה, אילו אביזרים מותקנים בה ואת מועד מסירתה. בשלב זה רצוי שתציינו כל הערה שיש לכם בדבר ליקויים או אי התאמות שאתם מבחינים בהם. תוכלו להביא איתם לפרוטוקול המסירה איש מקצוע אשר יעזור לכם למצוא את הליקויים אם ישנם כאלה, במידה והקבלן מאשר זאת.

 

מה עושים כאשר מגלים ליקויי בנייה

במידה ונתקלתם בליקויי בנייה עוד בפרוטוקול המסירה או לאחר מכן, תוכלו לפנות אל הקבלן ולבקש את תיקונם. במידה והקבלן סירב, או שאינו ענה על בקשתכם במידה מספקת, רצוי שתפנו אל עורך דין ליקויי בנייה, אשר יעזור לכם לתבוע את הקבלן ולחייב אותו לתקן את הליקויים. קחו בחשבון כי יהיה עליכם להזמין מומחה מתחום ליקויי הבנייה, על מנת שייתן את חוות דעתו על הליקויים שמצאתם ויקבע האם אכן הם באחריות הקבלן ומהי עלות תיקונם. חוות דעתו של המומחה קריטית אם ברצונכם לתבוע את הקבלן, שכן היא בעלת המשקל הרב ביותר בכתב התביעה.

 

לסיכום

הליך תמ"א 38 הינו הליך ארוך, שככל הנראה יגרום לכם לאי נוחות. לכן מציאת ליקויי בנייה בסוף התהליך עלולה להיות מתסכלת, ולהאריך את ההליך אפילו יותר. אם פניתם אל הקבלן וביקשתם את תיקונם של הליקויים, ולא קיבלתם את המענה שרציתם – ככל הנראה שתהיו חייבים לפנות להליכים משפטיים.

 

ספר ופטיש

באותו נושא