חיפוש

מהו החזר מס שלילי ולמי הוא מגיע?

מדינת ישראל היא מדינת רווחה. ככזו, המדינה מפעילה שלל תכניות אשר נועדו לסייע לאוכלוסיות הזקוקות לסיוע. בקרב אוכלוסיות אלו נמצאים מי שאינם מצליחים להשתכר באופן ראוי. על מנת לסייע לאותם אנשים להישאר בשוק העבודה, מפעילה המדינה תכנית המסייעת להגדיל את הכנסותיהם. בפסקאות הקרובות נעמוד על אופי הזכות, הדרכים למיצוי שלה, וסוגיות מהותיות נוספות הקשורות אליה.

 

מס הכנסה שלילי – מהו?

כאמור, מס הכנסה שלילי הוא אחד מהכלים שמפעילה מדינת הרווחה על מנת לסייע לאוכלוסיות הצריכות זאת. למעשה, מדובר בכלי משלים במסגרת ארגז הכלים של המדינה למען הבטחת רמת הכנסה מינימלית, עליהם נמנים גם קצבת השלמת הכנסה והקביעה החוקית לשכר מינימום. כאשר אדם עובד אינו מגיע לרף המינימום לגביית מס, המדינה למעשה נטולת כלים שיביאו לשיפור במצבו הכלכלי מלבד גמלאות. אך כידוע, גמלאות עשויות ליצור תמריץ שלילי ליציאה לעבודה. לכן, שימוש במערכת המס מבטל את התמריץ השלילי של גמלאות ומסייע להעלאת פריון העבודה במשק.

 

מי זכאי?

הזכאות לגמלה קבועה בחוק. החוק קובע תחילה כי יש צורך בקיומה של הכנסה, בין אם בגין עבודה כשכיר ובין אם מעסק עצמאי. בנוסף, החוק קובע את גובה התגמול החודשי בהתאם לשני משתנים – גיל מבקש הזכות והסטטוס המשפחתי שלו (רווק/רווק ללא ילדים/נשוי/ נשוי עם או ללא ילדים). בנוסף, החוק בוחן האם ברשות מבקש הזכות דירה או אחוזי החזקה בדירה. גובה המענק נגזר מגובה ההכנסה, תוך התחשבות בגיל המבקש ובמספר ילדיו. ההכנסה המזכה לקבלת המענק נעה בין 1280 ₪ ועד 11580 ₪, וזאת בהתאם למצב המשפחתי.

 

איך מממשים את הזכות?

מושכלת יסוד היא שמערכת המס בישראל פועלת בחישוב שנתי. כך בעת הגבייה, כך בעת התשלום. המשמעות היא שהגשת הבקשה למס הכנסה שלילי צריכה להתבצע אחת לשנה. הזכות אינה מתחדשת אוטומטית ויש להגיש את הבקשה בכל שנה מחדש. במצבים בהם שני בני זוג זכאים למענק, הבקשה צריכה להיות מוגשת על ידי כל אחד מהם. הבקשה צריכה להיות מוגשת על ידי הצגת תעודת זהות ושיק מבוטל. ההגשה מתבצעת באמצעות מערכת מקוונת, וזאת בתנאי שהמבקש הגיש בקשה נוספת בשנתיים האחרונות. במידה שלא, יש להגיש את הבקשה באחד מסניפי הדואר.

 

איך לעשות זאת?

יש רבים החוששים מההתנהלות מול משרדי הממשלה, בפרט כאשר מדובר בהתנהלות ביורוקרטית מורכבת מול פקידי מנהל. לכן, ישנם רבים שיעדיפו להגיש את הבקשה עבור החזר מס שלילי באמצעות חברה חיצונית המתמחה בעניין זה. הסתייעות בשירותים של חברה מומחית בהחלט עשויה לחסוך הרבה זמן ואנרגיה הכרוכה במיצוי הזכות. מנגד, יש לקחת בחשבון שפעולה עצמאית עשויה להיות כרוכה בתשלום של זמן ואנרגיה לטובת למידה של אופן הפעולה הביורוקרטי הספציפי. לכן, הדרך הנכונה היא תשלום סמלי לחברה מומחית ומיצוי מהיר של הזכות.

באותו נושא
ביטול מזונות
האם ניתן לבטל מזונות?

עסק הגירושין הוא נושא רגיש ולא נעים, איתו מגיע גם נושא המזונות שעלול להוביל לקונפליקטים, לסכסוך ולחוסר נוחות. הנה כמה דברים שחשוב לדעת על דמי

קרא עוד »