חיפוש

מהו מבנה מסוכן וכיצד ניתן לזהות אותו?

בחיים שלנו לא חסרות סכנות, מההתחממות הגלובלית ועד האיום האיראני, אך במדינת ישראל ישנו אויב פנימי אחד שנוגע כמעט לכולנו – מבנים מסוכנים. בצל אירועי קריסות המבנים לאחרונה והחשש מרעידת אדמה בשנים הקרובות, כדאי להבין מה המשמעות של מבנה מסוכן, כיצד מזהים אותו ואיך אפשר להפוך מבנה מסוכן לבטוח. 

 

מה זה בעצם מבנה מסוכן?

מבנה מסוכן הוא מבנה שמהנדס בניין בדק וקבע כי הוא מהווה סכנה עבור הדיירים המתגוררים בו, או לעוברי אורח. לאחר הבדיקה המקצועית, מחלקת מבנים מסוכנים ברשות המקומית מוציאה "צו מבנה מסוכן", המפרט את הליקויים שנמצאו בבניין ודורש התייחסות מיידית. צו מבנה מסוכן עלול להוביל להורדת ערך הדירה, קשיים מול חברות ביטוח, ובמקרים מסוימים אף פינוי המבנה. על מנת להסיר את הצו, רצוי להיעזר בשירותיו של מהנדס מבנים מסוכנים.

מה זה בעצם מבנה מסוכן

מה הופך מבנה למסוכן?

ישנן שלל סיבות שבגינן מבנה מוגדר כמסוכן, ורובן הגדול מתייחס לליקויים מסכני חיים. כמה דוגמאות הן סדקים ביסודות המבנה או בשלד שלו, למשל כתוצאה משריפה או רעידת אדמה, מעקה לא מקובע, ברזלים חלודים והתנתקות החיפוי החיצוני של המבנה באופן שעלול לפגוע בעוברים והשבים. כמה מהגורמים העיקריים לליקויים כאלה הם בנייה רשלנית, רטיבות ובלאי טבעי של חומרי הבניין בחלוף השנים.

 

סימנים מקדימים

חומרים מתיישנים, והעמידות שלהם נפגעת עם הזמן – זוהי עובדה. ובכל זאת, ישנן דרכים למנוע עד כמה שאפשר סכנות עתידיות בבניין, בראש ובראשונה באמצעות תחזוקה שוטפת. כדאי להקפיד על איטום מקצועי של הגג מעת לעת, לבדוק רטיבות בקירות ובתקרה ולטפל בצנרת. בנוסף, כדאי לגלות ערנות כלפי כל ליקוי קטן, כמו מעט חלודה בברזלים, לפני שהוא מתפשט לכל הבניין והופך לסכנה.

מה עושים עם מבנה מסוכן?

על מנת להסיר צו מבנה מסוכן, על בעלי הדירות בבניין לפנות למהנדס מבנים מסוכנים, ולקבל ממנו תכנית מפורטת לגבי התיקונים שיש לבצע במבנה. תכנית כזו יכולה להיות חיזוק המבנה, למשל באמצעות עיבוי עמודי הבניין, או שיקום כללי שלו, דרך טיפול בברזלים חלודים או קילופי טיח ובטון.

בתום השיפוץ, מהנדס מבנים מסוכנים מוודא כי הליקויים הרלוונטיים אכן טופלו, ולאחר מכן מהנדס שנשלח מטעם הרשות המקומית עורך בדיקה סופית במבנה ומאשר את הסרת הצו.

 

לסיכום

כל מי שחי בישראל יודע שכמעט בכל עיר במדינה יש מספר לא מבוטל של בניינים ישנים, שהופכים פחות ופחות בטוחים עם הזמן. תחזוקה שוטפת וערנות גבוהה לליקויים עשויות למנוע סכנות עתידיות בבניין. עם זאת, ישנם מבנים רבים שבהם הליקויים נרחבים מדי, ולגביהם מוציאה הרשות המקומית "צו מבנה מסוכן".

במקרה כזה, מומלץ לבעלי הדירות בבניין לפנות למהנדס מבנים מסוכנים, שיגבש עבורם תכנית מסודרת לטיפול בליקויים השונים ויסייע להם להסיר את הצו. כך ימנעו הדיירים סנקציות כמו הורדת ערך הדירות ופינוי המבנה, ובראש ובראשונה – ישמרו על חיי אדם.

מהו מבנה מסוכן וכיצד ניתן לזהות אותו

באותו נושא
ניתוח קטרקט
ניתוח קטרקט בלייזר

קטרקט זו מחלת עיניים נפוצה מאוד בגילאים מבוגרים. עם ההתקדמות בגיל, המנגנון השומר על כמות המים בעיניים נחלש, וכך נוצר הקטרקט הנפוץ. ישנם הליכים שונים

קרא עוד »
6 סודות מניסיונו של HR
6 סודות מניסיונו של HR

עולם משאבי האנוש (HR) גדוש באתגרים, החל מגיוס עובדים ועד ניהול קונפליקטים, שמירה על תרבות ארגונית חיובית ועוד. לאורך השנים צברתי ניסיון רב בתחום וגיליתי

קרא עוד »