חיפוש

מה זה הלוואות גמ"ח והאם אתם זכאים?

במציאות הכלכלית של ימינו אחוז נכבד מן האוכלוסייה משתמש בשירותי הלוואות של הבנקים שונים וזה למטרות כמו קניית רכב, בית, מימון לימודים, ורבות אחרות.

כידוע ללקיחת הלוואה תנאים מצטברים המוצבים ע"י הבנק המלווה, אבל מה קורה כאשר אחוז לא מבוטל, מאלו הנזקקים להלוואה, לא מסוגל לעמוד בתנאים אלו?

בימינו קשה מאד לאזרח בעל המשכורת הממוצעת במדינת ישראל להתנהל באופן כלכלי יציב ולחיות בכבוד מבחינה זו. רבים נדרשים לקחת הלוואה תחת תנאים קשים יותר, או קשים פחות, ממגוון ההלוואות המוצעות על ידי הבנקים השונים. בתחשב בעובדה שמדובר כאמור על אזרח בעל משכורת ממוצעת, נשאלת השאלה מה עושים אלו בעלי תנאים רעועים יותר וכיצד הם אמורים להתנהל תחת מציאות כלכלית שאינה מקלה ראש אפילו עם אזרחים בעלי האמצעים? לשם כך קיימות הלוואות מיוחדות והן הלוואות גמ"ח.

 

מה זה גמ"ח?

גמ"ח הן ראשי תיבות לגמילות חסדים. גמילות חסדים הינה מצווה במסורת היהודית שבה עוזר האדם לזולת באמצעים פיזיים או כלכליים. העזרה מתבטאת בהבאת אוכל או תרופות, ניחום אבלים, ועוד. במובן הכלכלי הכוונה להלוואות כמו הלוואות גמ"ח.

 

מה הן הלוואות גמ"ח?

הלוואות אלו הן חוץ בנקאיות ומטרתן להלוות לנזקקים ללא ריבית. חשוב לציין כי למרות שההלוואה היא בעבור נזקקים, אין מדובר בתרומה, וחובה להחזירה. חושב לציין כי אמנם ההלוואה היא ללא ריבית, אך לעיתים כן תהיה עם הצמדה למדד.

 

מי מעניק הלוואות אלו?

ההלוואה ניתנת על ידי מוסד פיננסי חוץ בנקאי כגון קרנות, עמותות, ואגודות. גופים אלו לרוב פועלים על מנת לסייע לנזקקים בהלוואות ללא ריבית, ולא לשם מטרות רווח. לרוב, ארגונים אלו בארץ משויכים לאוכלוסייה החרדית.

 

מה הן ההשלכות על אי החזר הלוואה?

ההשלכות יהיו מפורטות בהסכם בעת קבלת ההלוואה, אך לרוב יהיה זה ההליך המוכר של הוצאה לפועל וכדומה. על כן, תמיד חשוב לקרוא את החוזה בטרם חתימה.

 

מי זכאי להלוואת גמ"ח?

כאמור הלוואה זו אינה מיועדת לכל האוכלוסייה אלא לאלו אשר נזקקים. לכן, בעת בקשה להלוואה זו יהיה על המבקש להוכיח את מצבו הכלכלי בעזרת מסמכים רלוונטיים ועליו לדאוג להביא עמו ערבים.

 

סוגי הלוואות גמ"ח

הלוואות אלו כאמור ניתן לקחת למטרות שונות, אך חשוב לציין כי היקף ההלוואה דרך גמ"ח אינה גבוהה ויכולה לנוע בין 5,000 ₪ עד כ- 30,000 ₪. בין המטרות השונות היכולות להוות סיבה לבקשת להלוואה:

  • משכנתא: מדובר על הלוואה שעוזרת לשלם את המשכנתא, וסכומה לרוב לא יכסה אותה באופן מלא, אלא באופן חלקי ואף פחות.
  • הלוואה לקניית דירה.
  • הלוואה למטרות רפואיות, כמו טיפולים וניתוחים.
  • הלוואות לשם תמיכה בקשישים.
  • הלוואה לשם אירועים כמו חתונה.

 

מה ההליך שיש לעשות על מנת לקבל הלוואה?

  • רוב הבקשות להלוואה כזו לא מתבצעות באופן מקוון כפי שמתאפשר במרבית הבנקים. לאחר שתמצאו את הקרן הרלוונטית ביותר שמעניקה הלוואות מסוג זה יש להגיש את הבקשה לרוב באופן פיזי מול הקרן או האגודה.
  • טרם הגשת הבקשה חשוב למצוא לפחות שני ערבים היות והלוואה זו לרוב לא תינתן ללא ערבים ללווה היות והמלווה רוצה לוודא שהכסף יוחזר לו.
  • לאחר הגשת הבקשה יש להמתין ואף לשקול להגיש בקשה לכמה גמ"חים על מנת שיהיה סיכוי גבוה יותר לקבלת עזרה. היות והכסף מגיע ממלווים פרטיים ודרך הגמ"ח, לא תמיד ישנו כסף זמין להלוואה ועל כן התהליך יכול לארוך זמן רב.
  • לאחר אישור ההלוואה קראו את החוזה ורק לאחר מכן חתמו.
  • לאחר החתימה הכסף מועבר בדרכים שונות בהתאם לתנאי הגמ"ח המלווה: דרך בנק הדואר, ישירות לחשבון הבנק, המחאה, ועוד.

 

לסיכום

הלוואות גמ"ח באות לקראת אלו אשר אין באפשרותם לקחת הלוואה במסלול המקובל ותחת התנאים הרגילים. הלוואות אלו מעניקות עזרה נחוצה מאד לנזקקים היות והיא ניתנת ללא ריבית, אך לעיתים בצמוד למדד. כן חשוב לזכור כי הלוואה זו מעניקה עזרה אך סכומה לא תמיד יהיה בהיקף גבוה ואף תמיד נצטרך לדאוג לערבים. בעת בקשת הלוואה מומלץ יהיה להגיש לכמה קרנות על מנת שיהיה סיכוי גבוה יותר לקבל הלוואה אחת לפחות.

 

מטבעות

באותו נושא
ביטול מזונות
האם ניתן לבטל מזונות?

עסק הגירושין הוא נושא רגיש ולא נעים, איתו מגיע גם נושא המזונות שעלול להוביל לקונפליקטים, לסכסוך ולחוסר נוחות. הנה כמה דברים שחשוב לדעת על דמי

קרא עוד »