חיפוש

מה חשוב לדעת על תהליך מכירת עסק?

מכירת עסק היא פעולה גדולה ומשמעותית בחיי יזמים ובעלי עסקים, יש לה סיבות רבות והיא מסמלת שינוי משמעותי ומעבר לשלב אחר בחיי המוכר. בניגוד למכירת דירה בה מעורבים שני צדדים, במכירת עסק מעורבים גם לקוחות, ספקים, משקיעים ועובדים, ולכן זהו תהליך מורכב שיש לבצע בזהירות ובחוכמה. במאמר הבא תוכלו לקרוא על כל מה שחשוב לדעת על תהליך מכירת עסק.

 

סיבות למכירת עסקים

מכירת עסק יכולה לנבוע מסיבות רבות. יתכן שאתם רוצים לממש את ההצלחה של מה שבניתם ולעבוד פחות. יתכן שאתם מבקשים להתמקד בעסקים אחרים שלכם וצריכים לצמצם אחזקות. יתכן שהעסק נקלע לקשיים, וישנן גם סיבות נוספות. בכל מקרה, הסיבות למכירה משפיעות מאוד על חיפוש הקונה, על אופי המכירה ועל משך התהליך.

סיבות למכירת עסקים

 

מה אתם בעצם מוכרים?

השאלה הזאת נוגעת לישות המשפטית שתחתיה פועל העסק. אם העסק פועל תחת עוסק פטור, לא ניתן למכור את העוסק. ניתן למכור רק את פעילות העסק ולהעבירה לעוסק אחר או לחברה בע"מ, כיוון שהעוסק הפטור קשור באופן ישיר לאדם שפתח אותו, מספר העוסק הוא מספר תעודת הזהות שלו, ואת זה לא ניתן למכור. אם אתם מוכרים עסק שפועל תחת חברה בע"מ, אתם למעשה מוכרים אחזקה בחברה כולל הישות המשפטית עצמה שהיא החברה בע"מ, במקרים כאלה פעמים רבות ישנם שותפים ומניות שמתחלקות בין מספר גורמים ומשקיעים, כך שהדבר הראשון שצריך לברר הוא תחת איזה ישות משפטית העסק עובד ומי המחזיקים בו.

 

שלב איתור הקונים

לאחר שהתקבלה החלטה על מכירת העסק, אתם נכנסים לשלב איתור הקונים. זהו שלב רגיש מאוד, במהלכו הרצון שלכם למכור נהיה פומבי וחשוף גם למתחרים שלכם. פעמים רבות הקונים הטובים ביותר יהיו מתחרים שלכם, אבל בשלב הראשון, בו עוד מגששים אם יש אפשרות לעסקה, חשוב מאוד לחתום על הסכמי סודיות בכדי שתוכלו לתת מידע על העסק מבלי לחשוש להיפגע מכך מול המתחרים שלכם.

 

שלב המשא ומתן

בשלב הבא אתם נכנסים לפרק המשא ומתן. בשלב הזה תצטרכו להיעזר בבעלי מקצוע, עורכי דין ורואי חשבון בשביל לוודא שכל התהליך מתנהל כמו שצריך, שאתם יכולים לסמוך על הקונה ושאתם מגיעים לתוצאה הרצויה במשא ומתן.

 

הערכת שווי הוגנת

הערכת שווי הוגנת היא אולי הכלי החשוב ביותר בתהליך המכירה. בשביל שמשא ומתן יישא פרי, הקונה והמוכר צריכים להאמין שהעסקה טובה להם. כאשר הערכת השווי לא הוגנת, או מניפולטיבית לכאן או לכאן, צד אחד לא יוכל לבצע את העסקה בלב שלם. הדבר  עלול להפיל עסקאות בשלבים ראשוניים אבל זה יכול גם לגרור מערכה משפטית אחרי המכירה. לכן דאגו להערכה הוגנת של העסק שלכם, הכוללת סיכויי צמיחה, חובות, משקיעים, תיק לקוחות וכיוצא באלו.

 

סיכום

מכירת עסק היא תהליך מורכב שיכול לסמן פרק חדש בחיי בעל העסק. המכירה יכולה לממש את ההצלחה, או לצמצם את הכישלון ולהקל על הקשיים הכלכליים. בשני המקרים היא דורשת התמודדות עם מורכבויות משפטיות ופיננסיות ולכן כדאי לשקול עבודה עם בעלי מקצוע.

הערכת שווי הוגנת

באותו נושא
5 שיטות לגיוס מוצלח! 
5 שיטות לגיוס מוצלח! 

גיוס כישרונות מוכשרים הופך להיות אתגר מרכזי עבור ארגונים. עם תחרות גוברת על עובדים מוכשרים והתפשטות תופעת העבודה מרחוק, מנהלי משאבי אנוש צריכים להפעיל אסטרטגיות

קרא עוד »
היי בוב
במהירות הקליק: יתרונות HR מודרני

בנוף העסקי המתפתח במהירות של היום, תפקידו של תחום משאבי האנוש (HR) הפך מכריע בהבטחת הצלחה ארגונית. פרקטיקות משאבי אנוש מודרניות חרגו מעבר למשימות אדמיניסטרטיביות

קרא עוד »