חיפוש

מיהו עורך דין צבאי ומה תפקידו?

אחד המאפיינים הבולטים של מדינת ישראל, ביחס לרבות מהמדינות המתקדמות בעולם, הוא מקומו של הצבא בהוויה הישראלית.

הצבא נוטה להתנהל באופן עצמאי, ולהכשיר לעצמו את בעלי המקצוע, בתחומים הייחודים לצבא ובתחומים החופפים לאזרחות.

למרות שהצבא הולך ומוסר יותר תפקידים למיקור חוץ, עדיין בתחום המשפט, קיימת הפרדה.

 

מיהו עורך דין צבאי

עוד" חייב להתמחות במשפט צבאי, כדי לייצג ולסייע ללקוחות, העומדים לדין במסגרת המשפט הצבאי.

כיוון שהמערכת הצבאית והמערכת האזרחית נפרדות, התמחות זו היא בעלת חשיבות רבה. ההתמחות יכולה להתבצע, לאחר סיום התואר. בנוסף, חייב עו"ד צבאי לעבור הכשרה, וכן להשתתף בהשתלמויות וסמינרים שונים, כדי להרחיב את הידע וההבנה שלו בחוקים הצבאיים, ולהתעדכן בשינויים בחוק.

 

ההבדל בין עורך דין צבאי לאזרחי

עו״ד גרינברג שהוא עו"ד צבאי, מכיר את המערכת הצבאית היטב, ומתמחה בטיפול במגוון אוכלוסיות. עו"ד צבאי, מסתמך בעיקר על חש"צ – חוק השיפוט הצבאי ועל פקודות קיימות, שאמורות לכסות, את כל תחומי הפעילות האפשריים בצבא. עו"ד צבאי, יכול גם לייצג חיילים ומלש"בים בפני בתי המשפט בישראל. לעומתו, עורך דין אזרחי, שאיננו מכיר את הפקודות והחוקים של צה"ל, אינו יכול לייצג חיילים. עו"ד המעוניין להופיע בפני בתי דין צבאיים, צריך לקבל לכך אישור מיוחד.

 

מי מיוצג על ידי עורך דין צבאי

עורך דין צבאי, מוסמך להופיע בפני בתי דין צבאיים, כדי לייצג חיילים המשרתים בסדיר או קבע.

עו"ד צבאי, מוסמך גם לייצג מלש"בים – מועמדים לשירות ביטחון, בהליכי פטור משירות בצה"ל, בפניות לגורמים נפשיים בכלא, במקרים של עריקות, ובכלל במהלך השירות.

בנוסף, עו"ד צבאי, מוסמך גם לייצג אזרחים עובדי צה"ל, במגוון רחב של נושאים. בתחום הפלילי, עו"ד צבאי, מייצג את לקוחותיו במהלך חקירות מצ"ח – משטרה צבאית חוקרת, וכן מייצג נאשמים בעבירות פליליות בבתי הדין הצבאיים.

עו"ד צבאי, מייצג גם חיילים הכלואים בבתי הכלא הצבאיים, כאשר נדרשת פנייה לוועדות רפואיות, וועדות התאמה, וכן וועדות סמים בבתי הכלא.

 

תביעות כנגד הצבא ומשרד הביטחון

אחד התפקידים החשובים והמשמעותיים ביותר, של עו"ד צבאי, הוא בייצוג חיילים, בתביעה מול משרד הביטחון.

עו"ד צבאי מסייע לחיילים, נגדים, קצינים ואזרחים עובדי צה"ל, בתביעות כנגד משרד הביטחון, במגוון רחב של נושאים.

התביעות הן לרוב, על רקע הדרדרות בריאותם של התובעים, בעקבות חשיפה לחומרים מסוכנים, אופי השירות ועוד. במצבים אלו, מסייע עו"ד הצבאי, להשיג את אחוזי הנכות הגבוהים ביותר, האפשריים לאור חומרת הפגיעה.

 

לסיכום

עוד" חייב להתמחות במשפט צבאי, כדי לייצג ולסייע ללקוחות, העומדים לדין במסגרת המשפט הצבאי. עו"ד הצבאי, מסתמך בעיקר על חש"צ – חוק השיפוט הצבאי ועל פקודות קיימות. עורך דין צבאי, מייצג חיילים המשרתים בסדיר או קבע, מלש"בים, וכן אזרחים עובדי צה"ל במגוון נושאים.

באותו נושא