חיפוש

משמורת משותפת ומזונות

במציאות של ימינו, לא מעט זוגות נשואים עם ילדים בוחרים להיפרד בשלב מסוים, לסיים את מערכת היחסים שלהם ולהתגרש האחד מן השנייה. אם בעבר היה נהוג שהאם היא בעלת המשמורת על הילדים, כיום ישנה משמורת משותפת שנהוגה יותר, לה יש יתרונות מסוימים והיבטים משפטיים ומשפחתיים שונים. כיצד המשמורת המשותפת משפיעה על מזונות? הנה מה שצריך לדעת על זה.

 

משמורת משותפת

לפני שנבין כיצד משמורת משותפת ומזונות משפיעה על המזונות, חשוב להבין קודם כל מהי משמורת משותפת. כאשר זוגות נשואים מתגרשים, ויש לאותו זוג נשוי ילד אחד או יותר מכך, הערכאה בה מתבצע הליך הגירושין צריכה לקבוע היכן יגורו אותם ילדים. משמורת משותפת יוצאת מתוך נקודת הנחה שלמרות שההורים מחליטים להתגרש, לשניהם עדיין יש זכות להיות ההורים לצאצאים שלהם.

משמורת משותפת שואפת לחלק באופן שווה את הזמן בו שוהים הילדים אצל כל אחד מההורים, כמו גם את היכולת של ההורים לקבל החלטות הקשורות להם. לא בכל המקרים הסדר כזה מתאפשר.

משמורת משותפת

מזונות

תשלום מזונות מזוהה בעיקר עם הליך גירושים. מזונות הם תשלום קבוע אשר משלם לרוב האב, לאם ילדיו ממנה התגרש. תשלום המזונות אמור לכסות עלויות מסוימות מתחומים מסוימים הקשורים אל הילדים. ישנן הוצאות קבועות עבור ילדים, כמו הוצאות על חינוך, ביגוד, מזון, פנאי ועוד.

במידה והמשמורת על הילדים היא ברשות האם, ההוצאות הכלכליות שלה עבור ילדיה יגדלו בצורה משמעותית. כדי שהיא תוכל לשאת בנטל, מחייב בית המשפט או בית הדין הרבני את האב לשלם מזונות.

 

השפעת המשמורת המשותפת על המזונות

למשמורת משותפת יש השפעה מסוימת על תשלום המזונות, אם כי היא לא מוחלטת. במשמורת משותפת ההורים חולקים באופן שוויוני יחסית בהוצאות של הילדים שלהם, אך בית המשפט נוטה בכל זאת לקבוע שעל האב לשלם מזונות לאם. האב יוכל להפחית לסכומים מינימליים את דמי המזונות.

 

מקרים חריגים

חשוב לזכור שישנן מקרים רבים מאוד של גירושים בישראל, כך שישנם מקרים חריגים שמגיעים אל פתחי הערכאות השונות. למשל, במקרה בו האם מרוויחה באופן מובהק יותר כסף מאשר האב, בית המשפט יכול לפסוק על דמי מזונות שונים.

משמורת משותפת

הכנסות האב והאם

חשוב לזכור שהמטרה של דמי מזונות היא למנוע מצב בו חיי הילדים נפגעים, כתוצאה מפגיעה כלכלית פוטנציאלית בעת הגירושים. לכן, הליך גירושים שנידון בבית משפט לענייני משפחה למשל, יילקחו בו כמעט תמיד בחשבון הכנסות האם והאב, גם במצב של משמורת משותפת.

 

ייעוץ מקדים

הליכי גירושים עשויים להיות מורכבים ולהשתנות אחד מהשני, בהתאם לזוג שבוחר להיפרד ובהתאם למצב הכלכלי של כל אחד מהנפשות הפועלות. במידה ואתם מעוניינים במשמורת משותפת, ובמידה וכל התנאים לביצוע משמורת זאת מתקיימים, מוטב להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין המתמחה בדיני משפחה, להבהרת העניינים בהתאם למצבכם האישי.

משמורת משותפת

באותו נושא