חיפוש

מהי תוכנית תמא 38

אם אתם מתגוררים בבניין ישן, או שיש לכם בן משפחה או מכר שמתגורר בבניין כזה, בוודאי יצא לכם לשמוע על תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים כנגד רעידות אדמה, או בקיצור – תמ"א 38. תוכנית זאת מאפשרת את חיזוק הביטחון ואיכות החיים של דיירי בניינים שונים על ידי תמריצים כלכליים. הנה מה שצריך לדעת על התוכנית הזאת.

 

תוכנית תמ"א 38

תוכנית תמ"א 38 (תמ"א – תוכנית מתאר ארצית), כפי שיוזמת חברת המרכז לנדל"ן היא תוכנית ממשלתית שמטרתה היא לחזק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה שעשויות לפגוע בישראל.

מדינת ישראל יושבת על השבר הסורי האפריקאי, אזור טקטוני שלפי מדענים צפויות להיות בו רעידות אדמה בעוצמות שונות. באמצעות יישום תוכנית זאת, גם אנשים המתגוררים במבנים קיימים שאינם מוגנים מפני רעידות אדמה יכולים להיות מוגנים בסופו של דבר.

מרכז הנדל"ן

מה מגדירה התוכנית?

תוכנית תמא 38 מגדירה מספר תמריצים כלכליים שיאפשרו ליישם בפועל את מטרות התוכנית. לפי תוכנית זאת, יתפנו הדיירים מהבניין לפי הסכמה מסוימת של רובם.

היזם, כלומר הקבלן שמבצע את התוכנית, יקבל זכויות לבנייה נוספת וחדשה בבניין. בתמורה הוא יוכל לבצע שיפוץ נרחב ולהתאים את תקן המיגון של הבניין למה שנקבע בחוק, ויאפשר לדיירים לחיות בביטחון ובבניין משופץ.

 

מבנים רלוונטיים

לא כל מבנה יכול להיכנס לתוכנית תמ"א 38. ישנם מבנים שנבנו בשנים האחרונות שכבר נבנו לפי תקן המיגון, כך שאין מה לבצע בהם שיפוץ לצורך זה. מבנים שהיתר הבנייה שלהם הוצא לפני תחילת 1980 הם מבנים שרלוונטיים לתוכנית זאת, אלא אם מדובר על מבנים בעלי שימוש נמוך או מבנים נטושים.

 

משתלם כלכלית לדיירים

כדי שהדיירים יסכימו לתוכנית זאת, שגורמת לפינוי שלהם לפרק זמן משמעותי מהדירה שלהם, מביאה תוכנית זאת בשורה כלכלית. השיפוץ שמבצע היזם מעלה את האיכות של הבניין, של הדירות וגם את ערכן. הדיירים יכולים לקבל את התמריץ הכלכלי הזה, שיכול להיות שווה מאות אלפי שקלים, בעבור הסכמה לביצוע הפרויקט.

בניינים תכנית תמ"א 38

למה שהיזם יעשה זאת?

אין ספק שביצוע פרויקט כזה הוא דבר יקר. היזם יכול להוציא מאות אלפי שקלים ויותר מכך רק עבור שיפוץ הבניין. האינטרס של היזרם לבצע את הפרויקט בצורה מקצועית ויסודית טמון בעובדה שהוא יכול לבנות דירות נוספות בבניין, להגדיל אותו למכור את אותן הדירות ברווח.

 

הסכמה דרושה

נעשה סדר בעניין זה – בעבר היו דרושים מאה אחוזי הסכמה מכלל הדיירים בבניין לביצוע הפרויקט. כיום, בכפוף למספר תנאים שאינם מסובכים במיוחד, אפשר להוציא לפועל פרויקט גם בהסכמה של שני שליש מכמות הדיירים.

 

מקצועיות לפני הכל

כאשר מבצעים פרויקט תמ"א 38, חשוב מאוד לוודא שהיזם מבצע אותו בצורה מקצועית. המטרה של הפרויקט היא קודם כל לחזק את היסודות של המבנה בפני רעידות אדמה, וביצוע רשלני עשוי להוביל לנזקים בלתי הפיכים בעת צרה.

בניינים תכנית תמ"א 38

 

באותו נושא