חיפוש

גמלת סיעוד: היבטים רגשיים, טיפוליים, כלכליים ומנהלתיים

מבוגרים המלווים במטפל או מטפלת הם חלק מהנוף שלנו. אין מי שלא נתקל בזה. ובכל זאת, כשהדבר מגיע אלינו הביתה ונוגע להורינו – אנחנו רוצים לדעת את כל הפרטים הקטנים. לצורך כך, חשוב שנכיר את המנגנון שנקרא 'גמלת סיעוד', שהוא המנוע הלאומי מאחורי הטיפול באוכלוסיה המבוגרת. בכתבה זו נעסוק באספקטים שונים של גמלת הסיעוד – ההיבט הרגשי שלה, התועלת הטיפולית והסיוע הכלכלי שהיא מספקת, ונסביר כיצד להגיש טופס תביעה לגמלת סיעוד.

 

גמלת סיעוד – ההיבט הרגשי

ההחלטה להכניס מטפל/ת לחיים של האדם המבוגר היא בדרך כלל החלטה משפחתית: הילדים, שעד כה ליוו את ההורה בשנותיו המתקדמות, מרגישים בשלב מסוים שהעול כבד מדיי מכדי לשאת אותו בעצמם. זה יכול להיות בגלל התדרדרות במצבו הפיזי והתפקודי של ההורה, בגלל ירידה קוגנטיבית-מנטלית או שילוב של השניים.

בכל מקרה, עצם ההחלטה מהווה נקודת ציון משמעותית, וצריך להיות מודעים למשמעויות הרגשיות שלה הן על ההורה עצמו והן על המשפחה כולה. עבור ההורה, הגשת בקשה לגמלת סיעוד משמעה הכרה בכך שבמקום שהוא ידאג לכולם כפי שהיה כל השנים, כעת האחרים צריכים לדאוג לו. עבור הילדים, לבקש גמלת סיעוד עבור ההורה פירושו מצד אחד הקלה בעול, ומצד שני – קבלת אחריות להשגת גמלת הסיעוד ולניהול שעות הטיפול ו/או הקצבה הכספית שהיא מקנה.

קצבת סיעוד

גמלת סיעוד – ההיבט הטיפולי

גמלת הסיעוד מחולקת לשש רמות ונקבעת בהתאם לרמת הקושי התפקודי. בכל אחת מהרמות ניתן לקבל שעות טיפול בבית ו/או שרותי עזר נוספים כמו השתתפות בפעילות של מרכז יום, שרותי קהילה תומכת, רכישת מוצרי ספיגה, שרותי כביסה ולחצן מצוקה. הן הטיפול הביתי, הן המעורבות הקהילתית והחברתית והן השירותים הנוספים תורמים לאיכות החיים של ההורה המבוגר ומקלים על המשפחה בטיפול בו.

 

גמלת סיעוד – ההיבט הכלכלי

יהיו מי שיעדיפו להמיר את שעות הטיפול – כולן או חלקן – בשווי כספי, המתעדכן מעת לעת (החל מספטמבר 2023 שווי שעת טיפול עומד על  215 ש"ח). באופן זה המשפחה מנהלת בעצמה את מערך הטיפול בהורים ומחליטה לאן להפנות את המשאבים הכספיים שמספקת גמלת הסיעוד.

כאשר מדובר במטפל/ת צמוד/ה, הגמלה ניתנת במלואה כקצבה כספית. לצורך כך יש לוודא כי המטפל/ת הזר/ה מועסק כחוק, רשום בלשכת האוכלוסין וההגירה, מיועד ספציפית למבקש הגמלה ("ציוות") ומועסק במשרה מלאה, הכוללת ששה ימים בשבוע, לפחות 12 שעות ביום.

 

גמלת סיעוד – ההיבט המנהלתי: איך להגיש טופס תביעה לגמלת סיעוד

טופס תביעה לגמלת סיעוד ידוע גם כטופס בל/2600, וניתן להוריד אותו ישירות מאתר הביטוח הלאומי. את הטופס צריך למלא התובע עצמו או אדם קרוב אליו. שימו לב כי טופס תביעה לגמלת סיעוד הוא מסמך ארוך ורב סעיפים, שיש חשיבות למילוי מדוייק שלהם. משום כך מומלץ לפנות די זמן ותשומת לב למילויו.

בטופס נדרש הפונה לרשום את פרטיו האישיים, כולל מקום מגורים, מצב משפחתי ופרטי התקשרות, לדווח אודות הכנסותיו בחודשים האחרונים, וכן למלא שאלון מפורט הנוגע למצבו הרפואי והתפקודי. את טופס התביעה לגמלת סיעוד יש להגיש בצירוף מסמכים נלווים התומכים בו, כולל: מכתב סיכום רפואי עדכני חתום ע"י רופא מטפל, סיכומים רפואיים של רופא מומחה במידה ויש, מסמכים רפואיים רלוונטיים נוספים עם פירוט מחלות, טיפולים ותרופות, סיכומי אשפוזים ובדיקות וכדומה.

ניתן לצרף גם סיכומים מגורמי טיפול נוספים כמו פיזיותרפיסטים, עובדים סוציאליים וכדומה. בנוסף, יש לצרף את אישורי ההכנסות של המבקש ובן/בת זוגו מכל מקור הכנסה שהוא, למעט קצבאות אחרות מטעם הביטוח הלאומי. את טופס התביעה לגמלת סיעוד ניתן למלא ולשלוח באופן מקוון, או להדפיס מהאתר ולמלא ידנית ואז לשלוח במייל / דואר או לשים בתיבת השרות בסניף.

הֲנָקָה

באותו נושא
6 סודות מניסיונו של HR
6 סודות מניסיונו של HR

עולם משאבי האנוש (HR) גדוש באתגרים, החל מגיוס עובדים ועד ניהול קונפליקטים, שמירה על תרבות ארגונית חיובית ועוד. לאורך השנים צברתי ניסיון רב בתחום וגיליתי

קרא עוד »